De ROI van een geplette Mercedes-Benz; Marketing, Social Media & More

WebSpeaking avatars Mercedes Stormschade

Maandag 28 oktober kwam ik, of beter gezegd, mijn auto, landelijk in het nieuws, het leek zowaar op een geluk bij een ongeluk.

Vaak worden dit soort gebeurtenissen in een meer levensbeschouwelijk kader geplaatst… dat het toch ergens goed voor zou moeten zijn.

Laat ik het echter eens zakelijker bekijken. Hieronder geef ik een korte analyse van de afgelopen twee weken en laat ik zien wat voor ons de: “Return On Investment” was van de eerste herfststorm 2013.

De Investering

  • één, net opgeknapte, 12 jaar oude Mercedes-Benz E220
  • één Dave Matthews CD
    De Zuid-Westerstorm trok de gevel van een hoekhuis los en liet deze van 8 meter hoog  bovenop onze auto vallen.

Return 1: Bloemetje
De eigenaren van het huis kwamen een hele mooie bos bloemen brengen. Die voelden zich erg schuldig. Niet dat zij er iets aan konden doen, maar toch kwamen ze met dit hele mooie gebaar.

Return 2: Zichtbaarheid op TV en Internet
Het bleek een fotogeniek gebeuren, want de foto’s zijn het hele land doorgegaan. Gelukkig had ik nog wat reclame op mijn auto staan waardoor sommige mijn auto herkende. Zo kon ik nog wat aan de naamsbekendheid van mijn bedrijf doen.

Nu zou je denken dat we hier toch meer plezier van zouden hebben moeten gehad, onze auto ‘schitterde’ bij P&W, het RTL-4 nieuws, stond op alle denkbare nieuwsbrengende websites waaronder Nu.nl
Ook werden we de volgende dag getoond op de voorpagina van enkele landelijke dagbladen. Uiteraard probeerden we zelf ook nog het nodige medelijden op te wekken door onze gekwetste Mercedes te tonen op de diverse sociale media. Ook dit artikel mag in dat verband gelezen worden.

Return 3: Een spontane marketingcampagne

De verzekeraar?
Zo ontzettend veel zichtbaarheid, ik heb onze verzekeraar maar eens gebeld of ‘ie geen trek had om een kleine marketingactie te koppelen aan de landelijk gepubliceerde auto. Makkelijk scoren zou je zeggen want de schadeafhandeling verloopt tot nog toe erg goed. Ja meneer, heel erg leuk, we laten het u weten… 

Maar… doodse stilte

Mercedes-Benz zelf dan?
De auto is weliswaar zwaar beschadigd door 2000 kg baksteen dat van 8 meter hoog op onze auto stortte, maar hadden we erin gezeten dan was de kans 100% dat we het overleefd zouden hebben, met flinke koppijn weliswaar…

Zo’n buitenkansje laat je als marketingafdeling van zo’n groot automerk toch niet lopen?

Return 4: Gebak wellicht?
Ook de fotografen, die toch serieus verdient hebben met de publicatie van de foto’s hebben niets van zich laten horen. Een flinke taart zou toch wel op zijn plaats geweest zijn… toch?

Return 5: Meer bezoek op website
Extra websitebezoek. Het bezoek op de site vervijfvoudigde voor 1 enkele dag, wat exact 1 extra telefoontje heeft opgeleverd en enkele e-mails van kennissen die onze auto herkenden.

Return 6: Kennis…
Bij toeval sprak ik de schade-expert (bouwkundige) die de schade kwam opnemen van omgevallen gevel. Hij wist het volgende te melden:

  1. Isolatie van de spouwmuur, blijkt ervoor te zorgen dat de spouwankers niet goed kunnen drogen en dus sneller gaan roesten. Dat vertellen ze je dus niet.
  2. Spouwankers zijn na 70 jaar niet helemaal fris meer, logisch, maar daar denk je niet aan
  3. Het opknappen van de muur, opnieuw voegen en dergelijke, maakt de muur extra vochtig (wederom slecht voor spouwankers) en soms instabieler als de voegwerkzaamheden nog niet zijn voltooid.
  4. Spouwhaken kan je opnieuw aanbrengen en is voor verouderde buitenmuren aan te raden. Dit kost wel zo’n €2.000,- En ook dat vertellen ze dus niet bij de isolatiebedrijven.
  5. Soms heb je pech en is de storm net op zijn sterkst bij hierboven genoemde muur, met mijn auto eronder, omdat ik niet kon parkeren voor mijn eigen huis wegens drukte in de straat.

Return 7: Opgepept Relativeringsvermogen
Je hebt weer eens wat meegemaakt. Altijd goed voor een gesprek. Als de muur een half uur later was gevallen zouden er schoolgaande kinderen onderdoor gelopen hebben, waaronder mogelijk mijn dochter.

‘t is maar blik.

Return 8: Social Media is een lege hype
Zo’n omgevallen muur op auto levert je eigenlijk niet veel op, zelfs niet als het hele land het gezien heeft. De donaties stromen niet binnen en de opdrachten ook niet.

Social media is reuze aardig maar veel verder dan een medeleven gaat het niet. Meer is ook niet nodig, maar die wonderverhalen over Social Media zijn volgens mij sterk overtrokken… Misschien wordt het niet voor niets afgekort met SM.

Ter afsluiting… 

– Tweedehands auto’s kan je ook vinden via marktplaats

  • Oom agent legt keurig aan je uit wat je allemaal moet doen met je kapotte auto zodat je dat zelf niet hoeft uit te zoeken.
  • Bij een beetje verzekering wordt wegslepen en een vervangende auto direct voor je geregeld.
  • Agenten staan trouwens ook de straat te vegen en stenen te ruimen. Toffe lui.
  • Je hebt weer eens wat om over te praten