empatische avatar met chatbot webspeaking uitleganimaties voor bedrijven en healthcare
Empathische chatbot biedt troost
Een empatische chatbot die verbaal en via gezichtsuitdrukkingen troost geeft aan kinderen. Dat stelt Janneke van der Zwaan in haar promotieonderzoek aan de TU Delft.

Van der Zwaan, die een achtergrond heeft in kunstmatige intelligentie, ontwikkelde haar virtuele buddy Robin om emotionele steun en praktisch advies te geven aan kinderen die via internet gepest worden.

Van der Zwaan koos voor de toepassing cyberpesten omdat deze kinderen naast informatie ook behoefte blijken te hebben aan morele steun. ‘De drempel om een virtuele buddy aan te spreken, is voor sommige kinderen wellicht lager dan naar een ouder of leraar te stappen. Overigens adviseert Robin altijd aan de kinderen om ook met een ‘echt’ iemand te gaan praten.’

Robin heeft een gesprek met de gebruiker en tijdens dit gesprek gebruikt hij strategieën die mensen ook gebruiken om steun te bieden, zoals het tonen van medeleven en het geven van complimenten. Deze strategieën worden geactiveerd door een emotioneel model dat bepaalt of een emotionele reactie gepast is. Robin drukt zijn emoties zowel verbaal als non-verbaal uit. Hij kan dus chatten maar ook zijn gezichtsuitdrukkingen veranderen; Robin heeft 16 verschillende gezichtsuitdrukkingen.

Het gedrag van de virtuele buddy is onder andere geëvalueerd door anti-pestexperts en een aantal kinderen van tien tot veertien jaar oud. Zowel de experts als de kinderen gaven aan zich gesteund te voelen door Robin. Volgens de experts speelden vooral de veranderende gezichtsuitdrukkingen van de virtuele buddy hierbij een belangrijke rol.

Download hier het artikel (pdf) 

Avatars helpen bij Cyberpersten