Karin

Waarom werkt het?

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar oorzaak en gevolg van een contact met een avatar.

Niet alle soorten avatars hebben hetzelfde effect…

Sociaal expressieve karakters hebben veel meer effect hebben dan statische avatars en zelfs dan avatars met beperkte beweging. Het is zelfs zo, dat:
“de gebruikers signaleren veel sneller en completer welke reactie gewenst is bij gezichtsuitdrukkingen dan wanneer er alleen woorden gebruikt worden. Als emotionele uitdrukkingen in een interactieve dialoog worden ingebouwd, geven ze een duidelijk signaal en zorgen ervoor dat de gebruiker zich betrokken voelt.
Dit blijkt uit onderzoek van Byron Reeves, professor aan Stanford University.

Omdat we weten dat uitdrukkingen van emotie online beslissingen beinvloeden, hebben we deze aan onze karakters toegevoegd.

Hieronder staan twee verwijzingen naar deze artikelen.

Praktijkonderzoek

De praktijk echter laat ook goed zien waarom avatars, digitaal personeel, goed kunnen werken.

We zijn er mee opgegroeid (Disney, Looney Tunes) we hebben huisdieren waar we mee praten en naar ‘luisteren’. Kinderen lopen met knuffels die ze een persoonlijkheid toedichten, Aibo, planten, en zo zijn er nog veel meer wezens en voorwerpen waar we mee communiceren.

Dus als er een digitale persoonlijkheid op de website staat is het eigenlijk niet vreemd dat we daar een band mee krijgen, zeker niet als blijkt dat het karakter kan spreken en je daadwerkelijk kan helpen.

Stanford University: The Benefits of Interactive Online Characters
American Marketing Association: The Influence of Avatars on Online Consumer Shopping Behavior